PMS klachten en de overgang

PMS klachten en de overgang: wat kun je eraan doen?

Veel jonge vrouwen hebben last van PMS, echter hoeft dit niet alleen voor te komen bij jonge vrouwen. Ook oudere vrouwen die in de periode van haar overgang zitten kunnen PMS klachten krijgen. Het premenstrueel syndroom ontstaat vaak enkele dagen voorafgaand de menstruatie en verdwijnt als de menstruatie begint.

Symptomen die vaak voorkomen zijn hoofdpijn, buikpijn, moodswings en angst. Uit onderzoek blijkt dat PMS klachten en de overgang een verhouding met elkaar hebben. De mate van jouw PMS klachten kunnen al aantonen hoe jouw overgang gaat verlopen. In dit artikel leg ik je uit wat het verband is tussen PMS klachten en de overgang en geef ik je advies wat je hieraan kunt doen aan de hand van enkele tips.

De universiteit van Helsinki heeft een onderzoek gedaan naar opvliegers van vrouwen met en zonder PMS tijdens de overgang. Wat blijkt is dat vrouwen met PMS niet veel meer opvliegers krijgen dan vrouwen zonder PMS, echter krijgen de vrouwen te maken met andere overgangsklachten. Dit onderzoek is gedaan bij ongeveer 120 gezonde vrouwen die vroeger last hadden van PMS. Uit dit onderzoek bleek dat deze vrouwen meer last hadden van emotionele klachten, zoals neerslachtigheid, angstigheid, boosheid of onrust.

Het is belangrijk om het probleem aan te pakken, zodat jouw PMS klachten verminderen en jij minder last krijgt van de overgang met deze klachten. Graag deel ik alvast enkele tips om jouw PMS klachten voor de overgang te verminderen.

Tip 1 - Voeding is belangrijk 

Het is belangrijk om naar je voeding te kijken. Bepaalde voedingsstoffen kunnen klachten starten. Denk hierbij aan koffie, chocola, alcohol of suiker. Deze voedingsstoffen vermijden is belangrijk om heftige PMS klachten voor de overgang onder controle te krijgen. Als ervaringsdeskundige, hormoon- en orthomoleculair therapeut geef ik je hier graag advies in met mijn e-book.

Tip 2 - Pak het probleem aan

Het is al hierboven beschreven, maar zo waar. Dit probleem los je niet op door symptoombestrijding zoals de anticonceptiepil. Het is belangrijk dat je de oorzaak aanpakt. Stabiliseer de hormonen, optimaliseer de spijsvertering en reduceer de grooste boosdoener: stress. In het PMS plan ontdek jij hoe jij grip kunt krijgen op je cyclus, waardoor jouw PMS klachten verminderen en jij de overgang beter kunt ingaan.

Tip 3 - Beweeg, beweeg, beweeg! 

Beweging is ontzettend belangrijk om gezond te blijven, ook al kun je veel last hebben van PMS klachten. Door beweging zorg je ervoor dat de verschijnselen van PMS en de overgang worden verlicht. Echt waar, bewegen is gezond. Ga door het bos wandelen met je viervoeter of fiets een keer naar het dorp in plaats van de auto te pakken.

Tip 4 - Breng je hormonen in evenwicht

Je hormonen stabiliseren zijn belangrijk voor een goede menstruatiecyclus. De belangrijkste hormonen zijn oestrogeen en progesteron. Door deze hormonen in balans te krijgen, kunnen PMS klachten al verminderen. Dit zorgt voor een fijnere overgang. Juist omdat deze hormonen tijdens de overgang flink gaan afnemen, wat ook weer voor klachten zorgt. Hoe dit werkt, vertel ik je ook in het PMS plan. Een kleine bonustip: slik genoeg vitamine B en kies voor onverzadigde vetzuren. Ontdek het PMS plan.

pms klachten en de overgang