Vrouw bed menstruatie

Waar komen mijn PMS klachten vandaan en wat is de oplossing?

Bij het premenstrueel syndroom (PMS) heb je vaak één tot twee weken voor jouw menstruatie vervelende klachten. Denk hierbij aan prikkelbaarheid, angst, depressie, stemmingswisselingen, weinig energie, slaapstoornissen, pijnlijke borsten, een opgeblazen gevoel of nog andere PMS klachten. Deze PMS klachten kunnen elke maand je leven flink beïnvloeden. De meeste vrouwen denken dat het bij hun maandelijkse cyclus hoort, echter is dit niet geval. Vaak wordt je door de omgeving ook niet echt begrepen of serieus genomen, dus ga je maar gewoon door, terwijl je het liefste even rust wilt.

Waar komen deze klachten nou vandaan? In dit artikel geef ik je graag inzicht in premenstrueel syndroom klachten, zodat jij weet of je wel of geen PMS hebt en wat je hier tegen kunt doen. Ik zorg ervoor dat je weer de hele maand happy kunt zijn.

Wat zijn PMS klachten?

PMS klachten lopen erg uiteen. Veelvoorkomende klachten zijn:

  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Slaapproblemen
  • Migraine
  • Stemmingswisselingen
  • Pijnlijke borsten
  • Vocht vasthouden
  • Opgeblazen gevoel
  • Angst
  • Vermoeidheid
  • Brain fog
  • Depressie
  • Gewricht en spierpin
  • Lage bloedsuikerspiegel

Let op wanneer je PMS klachten zich voordoen

Helaas is het bovenstaande rijtje met klachten nog veel verder uit te breiden. Er zijn wel 100 symptomen die zich voor kunnen doen bij PMS, maar niet elk symptoom is ook daadwerkelijk PMS. Het is vooral belangrijk om te weten wanneer de klachten zich voordoen en wanneer deze weer verdwijnen. Klachten die één tot twee weken voorafgaand aan je menstruatie verschijnen en tijdens je menstruatie weer verdwijnen, mag je PMS klachten noemen. Zijn ze langer dan deze periode aanwezig, zijn het geen PMS klachten meer, maar is er een ander (onderliggend) probleem.

Er is nog steeds enige onduidelijkheid over het ontstaan van PMS. Waarom de ene vrouw er wel last van heeft en de andere vrouw niet, weten we ook nog niet helemaal, maar er zijn een aantal oorzaken die een duidelijke rol kunnen spelen bij het ontstaan van PMS. Insulineresistentie, een disbalans tussen oestrogeen en progesteron, een overactief stresssysteem en chronische ontsteking zijn de belangrijkste oorzaken en hebben allemaal direct effect op je sekshormonen die betrokken zijn bij je menstruele cyclus.

In het PMS plan, wat ik speciaal ontwikkelt heb om jouw PMS aan te pakken, ga ik uitvoerig op de oorzaken in én leer je deze oorzaken aan te pakken.

Daarnaast geef ik hieronder een overzicht van de meest voorkomende PMS klachten en hoe die kunnen ontstaan. Zo kunnen we de oorzaak aanpakken om PMS klachten te verminderen - of zelfs te laten verdwijnen.

Verschillende PMS klachten met een mogelijke oplossing

Prikkelbaarheid

Oestrogeen is één van je geweldige sekshormonen die betrokken is bij je menstruele cyclus en invloed kunnen hebben op PMS klachten. Aangezien het belangrijk is je hormonen in balans te houden, kan een overmaat aan een bepaald hormoon klachten geven. Zo kan teveel oestrogeen zorgen voor prikkelbaarheid. Het is zinvol om je oestrogeen te verlagen. Een gezond gewicht, een gezond darmmicrobioom en het verminderen van ontstekingsbevorderende voeding zijn hierbij belangrijk. In het PMS plan geef ik uitgebreide tips hoe jij jouw oestrogeen in balans kunt brengen.

Ook het gebruik van bijvoorbeeld verzorgingsproducten die xeno-oestrogenen bevatten, zorgen voor een overmaat aan oestrogeen. Een overmaat aan oestrogeen betekent altijd een tekort aan progesteron. Met het PMS plan ga ik hier uitvoerig op in en zorgen we ervoor dat jouw oestrogeen verlaagt en jouw hormonen weer in balans komen.

Kleine tip: let eens op alle hormoonverstorende stoffen die jij eet en op je lichaam smeert. 

Hoofdpijn

Teveel oestrogeen is te stimulerend en kan ook hoofdpijn veroorzaken. Ook histamine-intolerantie kan hoofdpijn veroorzaken. Histamine is een hormonale transmitter en speelt een grote rol bij veel lichaamsprocessen, o.a. bij allergische reacties, de maagzuurproductie en het immuunsysteem. Het wordt aangemaakt uit het aminozuur histidine en afgebroken via het enzym DAO (diamine-oxidase). Redenen van teveel histamine kunnen zijn dat het DAO enzym niet goed functioneert en je daardoor een verminderde afbraak van histamine hebt, je een overproductie van histamine hebt door bv. veel histaminerijk voedsel te eten, of dat je bij je geboorte al meer histamine had ( wat we een histadelicus noemen).

Om histamine te verlagen is het verstandig zo min mogelijk histaminerijk voedsel te eten. Oud, gefermenteerd, gerookt of ingelegd voedsel bevat veel histamine, zoals oude kaas, wijn, bier, zuurkool, gedroogde salami en yoghurt. Er zijn ook histaminestimulerende voedingsmiddelen, zoals zuivel en alcohol, die je dan beter kunt vermijden. Tijdens je ovulatie en vlak voor je menstruatie kun je tijdelijk meer last hebben van histamine-intolerantie. Dit komt omdat je oestrogeenniveau dan hoog is en oestrogeen verhoogt je histamineniveau.

Progesteron verlaagt het juist en vitamine B6 bevordert de productie van het DAO enzym. Progesteron en vitamine B6 kunnen daarom ook bijdragen aan het verlagen van het histamineniveau. Tenslotte kan een laag progesteronniveau ook zorgen voor cyclische hoofdpijnen - ofwel PMS klachten.

Slaapproblemen

Slaapproblemen kunnen zich voordoen bij zowel een overmaat aan oestrogeen als een tekort hieraan. Ook een laag progesteronniveau kan slapeloosheid veroorzaken. Progesteron is het andere geweldige sekshormoon betrokken bij je menstruele cyclus. Het zorgt ervoor dat oestrogeen binnen de perken blijft en is daarom erg belangrijk bij PMS klachten. Daarnaast heeft progesteron nog veel meer gunstige effecten, zoals het kalmeren van je zenuwstelsel. Het geeft je rust en je bent meer stressresistent. Het verbetert je slaap, gaat ontstekingen tegen en bevordert de opbouw van spierweefsel. Bij een overmaat aan oestrogeen heb je naar verhouding altijd een tekort aan progesteron. Echter kun je ook bij een normaal oestrogeenniveau een progesterontekort hebben. Daarom is het belangrijk je progesteron, zeker bij PMS klachten, te verbeteren. Dit kun je doen door het vermijden van ontstekingsbevorderende voeding, stress te verminderen en zorgen voor een goede slaap en voldoende beweging. Vanaf je 35e jaar is het gebruik van natuurlijk progesteron, in de vorm van een crème of capsules, aan te raden, aangezien vanaf die leeftijd je eigen productie achteruit gaat. Neem gerust contact op voor advies hierin.

Migraine

Migraine wordt veroorzaakt door de daling van het oestrogeenniveau. Aan het einde van de cyclus daalt het oestrogeenniveau. Hoe hoger het oestrogeenniveau, hoe harder de daling. Dit kan migraine veroorzaken, evenals vermoeidheid en nachtelijk zweten. De daling van oestrogeen kun je niet voorkomen en hoort bij je cyclus. Wel kun je ervoor zorgen dat je oestrogeen niet te hoog piekt en in balans blijft met progesteron, waardoor je daling minder hard zal zijn. Wanneer je last hebt van cyclische migraine is het verstandig om tarwe te vermijden. Magnesium, vitamine B2 en natuurlijk progesteron zijn ook zeer effectief bij migraine en kunnen PMS klachten verminderen.

Depressie

Door een laag oestrogeenniveau kun je last hebben van een depressie. Ook kan het zijn dat je niet lijdt aan PMS, maar aan PMDD. PMDD (premenstrueel dysforie syndroom) is een aandoening die ongeveer bij één op de twintig vrouwen voorkomt en flinke emotionele klachten geeft, zoals premenstuele depressie, angst of prikkelbaarheid. Hoewel PMDD samen lijkt te hangen met de menstruele cyclus, is het geen hormonale disbalans. Het is een heftige negatieve reactie op het natuurlijk stijgen en dalen van oestrogeen en progesteron en is waarschijnlijk genetisch.

Lage bloedsuikerspiegel

Sommige PMS klachten lijken erg veel op klachten die horen bij een lage bloedsuikerspiegel, zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn, angst, duizeligheid, slechte concentratie en huilerig zijn. Dit komt doordat progesteron je insulinegevoeligheid verlaagt, waardoor je in je 2e helft van je cyclus sneller last hebt van een lage bloedsuiker en insulineschommelingen. Wanneer je oestrogeen daalt, gaat ook je serotonineniveau omlaag. Dit kan weer zorgen voor een slecht humeur en meer food cravings. Het beste kun je dan eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels eten om je zin in suiker en zoetigheid te vermijden.

Overige PMS klachten

Daarnaast zijn er nog veel meer PMS klachten die te maken hebben met te veel of te lage progesteron of oestrogeen. Hieronder geef ik je graag aan waar het mee te maken hebt, zodat je de oplossingen van hierboven kunt toepassen aan jouw PMS klachten.

  • Stemmingswisselingen ofwel moodswings komen vaak voor bij PMS. Ze kunnen veroorzaakt worden door een laag progesteronniveau of een laag oestrogeenniveau. Lees hierboven wat je hieraan kunt doen.
  • Pijnlijke borsten kunnen ook door een teveel aan oestrogeen veroorzaakt worden evenals door een laag progesteronniveau.
  • Vocht vasthouden is ook een symptoom van teveel oestrogeen.
  • Ook een opgeblazen gevoel kan door een teveel aan oestrogeen veroorzaakt worden.
  • Angst kan veroorzaakt worden door een teveel aan oestrogeen, een tekort aan progesteron of door een histamine-intolerantie. Ook alcohol kan bijdragen aan een verhoogd angstig gevoel voorafgaand aan je menstruatie.
  • Vermoeidheid wordt vaak veroorzaakt door de daling van oestrogeen aan het einde van de cyclus.
  • Na je ovulatie daalt je oestrogeen en kun je last hebben van brain fog (hersenmist). Je bent meer vergeetachtig, hebt meer moeite met concentratie en bent warriger. Ook een histamine-intolerantie kan een oorzaak zijn van brain fog.
  • Ook kan een laag oestrogeenniveau gewricht- en spierpijn veroorzaken.

Herken jij je in deze PMS klachten? Dan is het PMS plan voor jou. Met het PMS plan word jij bewust van je hormonen en hoe deze werken, zodat je weer invloed krijgt op je eigen cyclusgezondheid. Dit plan zit boordevol kennis, inzichten en tips.

 PMS klachten

Reactie plaatsen